You are currently viewing رتبه بندی شانگهای

رتبه بندی شانگهای

رتبه بندی دانشگاهی دانشگاه های جهان (ARWU) که نخستین بار در سال ۲۰۰۳ توسط دانشگاه شانگهای جیائوتانگ چین منتشر شده نخستین رتبه بندی دانشگاهی جهانی محسوب می شود. ARWU از شش شاخص عینی برای رتبه بندی دانشگاه های جهان – از جمله تعداد فارغ التحصیلان و کارکنان برنده جایزه نوبل، تعداد محققان پراستناد، تعداد مقالات منتشرشده در ژورنال های معتبر، تعداد مقالات منتشر شده در شاخص استناد و عملکرد سرانه دانشگاه- استفاده می کند. رتبه بندی دانشگاهی شانگهای بیش از ۱۸۰۰ دانشگاه را همه ساله ارزیابی کرده و ۱۰۰۰ دانشگاه برتر را منتشر می نماید.

گرچه هدف اولیه ARWU یافتن یک جایگاه جهانی برای دانشگاههای چین بوده است، اما به سرعت توجه فراوانی را از دانشگاه ها، دولت ها و رسانه های عمومی در سرتاسر جهان جلب خود نموده است و رتبه بندی های آن اکنون در تقریبا تمامی مقاصد دانشجویی مهم پذیرفته شده است. صدها دانشگاه نتایج این رتبه بندی را در اخبار دانشگاهی و گزارش های سالانه و بروشورهای تبلیغاتی خود منتشر می نمایند.

یکی از عوامل تاثیرگذاری چشمگیر رتبه بندی ARWU متدولوژی آن است که از لحاظ علمی دقیق، باثبات و شفاف می باشد و این موضوع توسط جامعه دانشگاهی نیز تایید شده است. رتبه بندی شانگهای و محتوای آن بعنوان یک نقطه شروع برای شناسایی نقاط قوت و مزایای هر دانشگاه و همچنین تسهیل اصلاحات و تعیین ابتکارات جدید در سطح گسترده ای پذیرفته و به کار گرفته شده است. 

معیارهای مورد استفاده در رتبه بندی Academic Ranking of World Universities عبارتند از:

  • کیفیت آموزش که بر حسب شاخص هایی مانند فارغ التحصیلان برنده جایزه نوبل و جوایز مشابه سنجیده می شود
  • کیفیت اساتید که بر حسب شاخص هایی مانند کارکنان برنده جایزه نوبل و محققان دارای بیشترین تعداد استناد در یکی از ۲۱ دسته موضوعی گسترده سنجیده می شود
  • خروجی پژوهشی که بر حسب مقالات منتشر شده در ژورنال های Nature و Science و همچنین مقالات indexشده سنجیده می شود
  • عملکرد سرانه که بر حسب شاخص عملکرد دانشگاهی هر یک از اساتید یک موسسه سنجیده می شود

دیدگاهتان را بنویسید