درباره ایالت نیوفاندلند و لابرادور

نیوفاندلند کجاست؟

ایالت نیوفاندلند که شرقی ترین نقطه امریکای شمالی و در محاصره اقیانوس آتلانتیک است، برخی از باستانی ترین صخره ها و فسیل های جهان را در خود جای می دهد. زمین های ناهموار، چشم اندازهای شگفت انگیز و خط ساحلی پر پیچ و خم از جمله ویژگی های منحصربفرد این ایالت است.

جمعیت نیوفاندلند

جمعیت این ایالت در سال ۲۰۱۸ حدود ۵۲6 هزار نفر تخمین زده است. حدود 92% از این جمعیت در جزیره نیوفاندلند (و جزایر کوچکتر همسایه آن) سکونت دارند که بیش از نیمی از آن ها در شبه جزیره آوالون (Avalon) قرار دارند. 

زبان نیوفاندلند

ایالت نیوفاندلند و لابرادور به لحاظ زبانی همگن ترین ایالت کاناداست و ۹۷ درصد از ساکنان آن در همه پرسی سال ۲۰۱۶، زبان انگلیسی را به عنوان زبان مادری خود اعلام نموده اند.

پایتخت نیوفاندلند

پایتخت ایالت، شهر St. John`s است که مرکز تجاری جزیره نیوفاندلند و بزرگترین شهر ایالت و همچنین ۲۰امین منطقه شهری بزرگ کانادا محسوب می شود.

به ایالت نیوفاندلند و لابرادور خوش آمدید:

ایالت نیوفاندلند که شرقی ترین نقطه امریکای شمالی و در محاصره اقیانوس آتلانتیک است، برخی از باستانی ترین صخره ها و فسیل های جهان را در خود جای می دهد. زمین های ناهموار، چشم اندازهای شگفت انگیز و خط ساحلی پر پیچ و خم از جمله ویژگی های منحصربفرد این ایالت است.

ایالت نیوفاندلند و لابرادور از جزیره نیوفاندلند و منطقه قاره ای لابرادور تشکیل شده است و مجموع مساحت آن بالغ بر ۴۰۵ هزار کیلومتر مربع می باشد. حدود ۹۲ درصد از جمعیت این ایالت در جزیره نیوفاندلند (و جزایر کوچکتر همجوار آن) زندگی می کنند.

پایتخت و بزرگترین شهر ایالت نیوفاندلند و لابرادور شهرت سنت جونز است که بیستمین منطقه شهری بزرگ کانادا و میزان حدود ۴۰ درصد از جمعیت ایالت می باشد. شهر سنت جونز همچنین مقر دولت ایالت نیوفاندلند و میزبان مجلس ایالتی نیوفاندلند و لابرادور و بالاترین دادگاه منطقه می باشد.

نیوفاندلند و لابرادور محلی ایده آل برای لذت بردن از فعالیت های تفریحی در فضای باز مانند پیاده روی، کایاک سواری و حتی خیلی ساده، تماشای وال هاست. و البته یکی از بهترین مکانهای جهان برای تماشای صخره های یخی مواج در اقیانوس!

میزبان بزرگترین پردیس دانشگاه مموریال

آب و هوای عمده ایالت نیوفاندلند معتدل قاره ای مرطوب است و در تابستانها معمولا از ۲۱ درجه سانتیگراد فراتر نمی رود، در زمستانها نیز به ندرت پیش می آید در سردترین ماه سال دمای مرکز این استان از ۱۰- کمتر شود. این استان آتلانتیک در تمامی فصول سال بارندگی قابل توجهی دارد و طبیعت آن ترکیبی از کوه و جنگل و اقیانوس است .

ایالت نیوفاندلند به شش نوع اقلیمی تقسیم شده است، اما به طور کلی دارای تابستان های معتدل و اقلیم قاره ای مرطوب است که تا حد زیادی تحت تاثیر دریا قرارداد زیرا هیچ بخشی از جزیره بیش از ۱۰۰ میلومتر از اقیانوس فاصله ندارد.

آنچه نیوفاندلند را از هر جای دیگر در جهان متمایز می کند:

کرونا در ایالت نیوفاندلند

یک استراتژی کلیدی برای جلوگیری از شیوع محلی در طی بحران جهانی COVID-19 محدود ساختن سطح سفرهای ورودی است و پس از اینکه یک منطقه موفق به محدود سازی بیماری گردید، تصمیم گیری در مورد زمان و طریقه بازگشایی مرزها اهمیتی حیاتی می یابد. ایالت نیوفاندلند و لابرادور به لطف استفاده منطقی از استراتژی های اصولی در حوزه پیشگیری از شیوع ویروس COVID-19 از اواخر آوریل ۲۰۲۰ موفق به مهار چرخه شیوع بیماری گردید به طوری که موارد انگشت شماری از این بیماری در ایالت نیوفاندلند گزارش شده اند.

بنا به اعلام مقامات بهداشت و درمان ایالت نیوفاندلند و لابرادور، استفاده از ماسک برای تمامی افراد در محیط های عمومی سرپوشیده از ۲۴ آگوست اجباری اعلام شده است. این قانون به افراد بالای ۵ سال اعمال می شود. همچنین منطقه آموزشی انگلیسی نیوفاندلند و لابرادور برنامه بازگشایی مدارس را به دلیل کنترل بیماری اعلام کرده است.

جغرافیای ایالت نیوفاندلند

Newfoundland and Labrador شرقی ترین ایالت کشور کانادا، با مساحت 405212 کیلومتر مربع و یکی از چهار ایالت آتلانتیک این کشور می باشد. این ایالت از منطقه جزیره ای Newfoundland و منطقه قاره ای Labrador که با کبک مرز دارد، تشکیل شده است.  

Strait of Belle Isle ایالت نیوفاندلند را به دو بخش جغرافیایی تقسیم می کند: لابرادور که یک منطقه بزرگ خاک کاناداست و نیوفاندلند که جزیره ای در اقیانوس آتلانتیک است. این ایالت شامل بیش از ۷۰۰۰ جزیره کوچک می باشد.

نیوفاندلند تقریبا مثلثی شکل است و طول هر یک از اضلاح آن حدود ۴۰۰ کیلومتر با مساحت ۱۰۸۸۶۰ کیلومتر مربع می باشد. لابرادور نیز به لحاظ شکلی مثلثی است و بخش غربی مرز آن با ایالت کبک است. در مجموع، ایالت نیوفاندلند و لابرادور ۴.۰۶ درصد از مساحت کانادا را تشکیل می دهد.

اقتصاد ایالت نیوفاندلند و لابرادور

اقتصاد نیوفاندلند تا حد زیادی وابسته به منابع طبیعی است. بزرگترین صنعت ایالت، شیلات و سپس معدن و تولید کاغذ است. حوزه انرژی نیز بخش مهمی از اقتصاد نیوفاندلند را تشکیل می دهد. بزرگترین تسهیلات انرژی برقابی در بخش لابرادور واقع شده است. ایالت نیوفاندلند دارای ذخایر نفت قابل توجهی است که اکنون با سرعت بیشتری توسعه و استخراج می شوند.

رشد اقتصادی ایالت نیوفاندلند و میزان صادرات این ایالت پس از رکورد اواخر دهه ۲۰۰۰ میلادی، از سال ۲۰۱۰ احیا شد و تنها در سال ۲۰۱۰، مجموع سرمایه گذاری در ایالت به میزان ۶.۲ میلیارد دلار کانادا رسید که افزایشی ۲۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۰۹ را منعکس می کرد.

صنایع خدماتی و به ویژه خدمات مالی، بهداشت و درمان و مدیریت دولتی بزرگترین سهم از میزان GDP را به خود اختصاص داده اند. از جمله سایر صنایع تاثیرگذار ایالت نیوفاندلند و لابرادور می توان به معدن، تولید نفت و ساخت و تولید اشاره نمود. مجموع نیروی کار در سال ۲۰۱۸ در ایالت به ۲۶۱۴۰۰ نفر رسید.

صنعت شیلات نیز به عنوان بخش مهمی از اقتصاد ایالت باقی می ماند که بیش از ۲۰ هزار نیروی کار را به کار گرفته و مشارکتی بیش از ۴۴۰ میلیون دلار در GDP داشته است. کشاورزی در ایالت نیوفاندلند نیز محدود به مناطق جنوب شهر سنت جونز و Cormack، Wooddale و Codroy Valley می شود. از جمله تولیدات کشاورزی این منطقه می توان به سیب زمینی، هویج و تخم مرغ اشاره کرد. تولید لبنیات بخش دیگری از صنعت کشاورزی نیوفاندلند می باشد.

گردشگری یک مشارکت مهم در اقتصاد ایالت نیوفاندلند و لابرادور محسوب می شود. در سال ۲۰۱۷ توریست های جهانی بیش از ۵۷۵ میلیون دلار درآمد برای ایالت به همراه داشتند. گردشگری ایالت در ماه های ژوئن تا سپتامبر که گرمترین ماه های سال با طولانی ترین ساعات نور روز هستند بیشترین رونق را دارند.

طبیعت و دیدنی های ایالت نیوفاندلند

طبیعت ناهموار نیوفاندلند، مردمان محلی فوق العاده دوست داشتنی و شوخ طبع، فرهنگ سنتی و گویش منحصر به فرد، بخشی از جاذبه هایش می باشد. زیبایی نیوفاندلند را می توان در سواحل صخره ای جزیره و سواحل شرقی بسیار زیبا و درخشان آن خلاصه کرد.در نیوفاندلند، سایت باستان شناسی L’anse aux Meadow سکونتگاه معروف مکتشف وایکینگ، لایف اریکسون (Leif Erikson) است. پارک ملی گروس مورن (Gros Morne) در خلیج سنت لارنس (St. John) دارای صخره ها، آبشار ها و فلات های یخبندان است. دیدنی های فراوانی در توندرای لابرادور (اغلب آن را سرزمین بزرگ می خوانند) وجود دارد که از این میان می توان به مینی راکی که رشته کوه های طولانی در سواحل غربی است و همچنین به تپه های لوئیس هیلز، شبه جزیره تاریخی آوالون، شهر سنت جونز مرکز این استان اشاره نمود. همچنین قدرت مناطق وسیع بکر و غیر قابل سکونت درون نیوفاندلند را دست کم نگیرید. این محل، مکانی دست نخورده است و زمانی که وارد این محل می شوید متوجه برخورد آب با صخره ها خواهید شد. ماتس اندرسون، مسابقه دهنده ماجراجویی این مکان را به ترکیبی از پاتاگونیا، سوئد، نیوزیلند و دیگر کشور های جهان توصیف کرده است. هیچ بازدیدی از نیوفاندلند بدون تماشای نهنگ ها کامل نیست. نهنگ ها به سطح می آیند و نزدیک قایق شما می شوند که شما می توانید بوی آن ها را احساس کنید و در واقع این بو، بوی خوشایندی نیست اما تماشای آن ها بسیار لذت بخش است.چرا طبیعت ایالت نیوفاندلند منحصربفرد است؟

  • هزاران مایل خط ساحلی ناهموار
  • دو دهکده ماهیگیری روستایی درست در میان یک شهر مدرن
  • حیات وحش از هر نوع و گونه ای
  • چشم اندازهای وسیع از هر زاویه دید
  • فضاهای باز تا جایی که چشم کار می کند
  • هوایی چنان تازه که نفس را در سینه حبس می کند

مسکن در ایالت نیوفاندلند

ایالت نیوفاندلند گزینه های متنوعی برای مسکن ارائه می کند: از خانه های ردیفی رنگارنگ و چشم نواز در مرکز شهر تا خانه های ویلایی و شیک. ایالت نیوفاندلند بازار املاک و مستغلات فعالی دارد. مسکن در استان نیوفاندلند و لابرادور ارزان است. برای مثال قیمت متوسط خرید خانه در شهر سنت جونز کمتر از ۱۵۰ هزار دلار کانادا می باشد.

همچنین نرخ خالی بودن خانه در شهر سنت جونز حدود ۷.۲ درصد است و بنابراین یافتن خانه اجاره ای مناسب آسانتر شده است. قیمت یک خانه اجاره ای در شهر سنت جونز تا حد زیادی به اندازه ملک و امکانات آن بستگی دارد. اما نرخ متوسط اجاره ماهانه برای یک خانه دوخوابه در مناطق خوب شهر سنت جونز در سال ۲۰۱۸ حدود ۹۶۱ دلار کانادا بوده است.

جمعیت ایالت نیوفاندلند و لابرادور

جمعیت این ایالت در سال ۲۰۱۸ حدود ۵۲6 هزار نفر تخمین زده است. حدود 92% از این جمعیت در جزیره نیوفاندلند (و جزایر کوچکتر همسایه آن) سکونت دارند که بیش از نیمی از آن ها در شبه جزیره آوالون (Avalon) قرار دارند. از سال ۲۰۰۶ تاکنون جمعیت ایالت نیوفاند و لابرادور شروع به افزایش نموده است که از اوایل دهه ۱۹۹۰ بی سابقه بوده است. طبق همه پرسی کانادایی در سال ۲۰۰۱، بزرگترین گروه نرژادی در ایالت را انگلیسی ها (۳۹.۴درصد) تشکیل می دهند و در ادامه ایرلندی (۱۹.۷درصد)، اسکاتلندی (۶.۰درصد) و فرانسوی (۵.۵درصد) دارای بیشترین جمعیت ایالت نیوفاندلند و لابرادور هستند. همچنین در یک نظرسنحی تنوع نزادی کانادا که در سال ۲۰۰۳ انجام شده است، در حالی که نیمی از تمامی پاسخ دهندگان نژاد خود را کانادایی اعلام نمودند، ۳۸ درصد از پاسخ دهندگان نژاد خود را نیوفاندلندی می دانستند.

هنر در ایالت نیوفاندلند

جامعه هنری نیوفاندلند و لابرادور از شهرتی ملی و بین المللی برخوردار است. خلق Fogo Island Arts در سال ۲۰۰۸ در جزیره فوگو یک برنامه هنر معاصر مبتنی بر اقامت برای هنرمندان، فیلمسازان، نویسندگان، موسیقیدانان، طراحان و متفکران به وجود آورد. در سال ۲۰۱۵، Philippa Jones نخستین هنرمند ایالت بود که نامش در دوسالانه هنر معاصر گالری ملی کانادا درج شد. از جمله سایر هنرمندان معاصر برجسته ایالت نیوفاندلند و لابرادور که توجه ملی و بین المللی را به خود جلب کرده اند می توان به Will Gill، Kym Greeley، Ned Pratt و Peter Wilkins اشاره کرد. هنرمندان حدود ۰.۵۰ درصد از نیروی کار ایالت نیوفاندلند را تشکیل می دهند.

جمعیت ایالت نیوفاندلند و لابرادور

ایالت نیوفاندلند و لاربادور فرهنگ ورزشی متمایزی نسبت به سایر ایالت کانادا دارد که تا حدی ناشی از تاریخچه طولانی مدت جدایی آن از سایر بخشهای کانادا و تحت استعمار بریتانیا می باشد. هرچند هاکی روی یخ همچنان در این ایالت پرطرفدار است منطقه نیوفاندلند تنها ایالتی در کاناداست که دارای یک تیم اصلی در لیگ هاکی کانادا می باشد.

انجمن فوتبال و اتحادیه راگبی هر دو جزو محبوبترین ورزش ها در ایالت نیوفاندلند و لابرادور هستند. کریکت هم روزگاری یک ورزش محبوب در ایالت نیوفاندلند بود و باشگاه کریکت سنت جونز یکی از نخستین باشگاه های کریکت در امریکای شمالی می باشد.

تاریخ ، ایالت نیوفاندلند و لابرادور

نیوفاندلند، مستعمره سابق و تحت سلطنت انگلیس، پس از رنج ها و فشار های اقتصادی ناشی از رکورد بزرگ اقتصادی و بعد از مشارکت در جنگ جهانی اول در سال 1933 استقلال خود را به دست آورد. این استان با عنوان نیوفاندلند یعنی دهمین استان کانادا در سی و یکم مارس 1949 وارد کنفدراسیون کانادا شد. لابرادور یک منطقه ساحلی وابسته به خشکی است که در مجاورت کبک قرار دارد. در ششم دسامبر 2001، بر اساس اصلاحیه قانون اساسی، نام رسمی این استان به نیوفاندلند و لابرادور تغییر کرد.

پایتخت نیوفاندلند

پایتخت ایالت، شهر St. John`s است که مرکز تجاری جزیره نیوفاندلند و بزرگترین شهر ایالت و همچنین ۲۰امین منطقه شهری بزرگ کانادا محسوب می شود. جمعیت این شهر بیش از ۲۱۰ هزار نفر و حدود ۴۰ درصد از جمعیت ایالت نیوفاندلند را در خود جای می دهد.

فرهنگ و مردم نیوفاندلند

مهربانی، شوخ طبعی و شخصیت آنها همه و همه رویکردی باز به زندگی را منعکس می کند. با مسافران و مهاجران در ایالت نیوفاندلند درست مانند دوستان قدیمی رفتار می شود و همیشه کسی برای کمک به غریبه ها حاضر است. نیوفاندلند به معنای واقعی کلمه جای منحصربفردی برای زندگی است!

زبان های نیوفاندلند

ایالت نیوفاندلند و لابرادور به لحاظ زبانی همگن ترین ایالت کاناداست و ۹۷ درصد از ساکنان آن در همه پرسی سال ۲۰۱۶، زبان انگلیسی را به عنوان زبان مادری خود اعلام نموده اند. از نظر تاریخی، نیوفاندلند همچنین میزبان گونه هایی از زبانهای فرانسه و ایرلندی، اسپانیایی، چینی، آلمانی، روسی، عربی و ایتالیایی نیز می باشد.